Au trecut mai bine de trei ani de când am lansat primul episod Mind Architect. Dupa 7 sezoane și 98 de episoade de podcast am simțit să reflectăm la toată informația pe care am împărtășit-o cu voi, dar și la cum se împletesc și cum se diferențiază cunoașterea și înțelepciunea.Cum se face că putem să citim o carte sau să vedem un film în momente diferite ale vieții și să înțelegem lucruri foarte diferite din ele? De ce ne e greu uneori să punem în practică lucruri pe care le cunoaștem și înțelegem bine și pe care ni le dorim? Care e diferența între a înțelege cum se simte tristețea, în contrast cu trăirea întrupată a unei pierderi importante?În episodul final al sezonului controverselor reflectăm la aceste întrebări împreună și explorăm atât în teorie, cât și în practica echipei Mind Architect cum se împletesc cunoașterea și înțelepciunea în parcursul fiecărora dintre noi către vieți mai conștiente și împlinite.
Ce înseamnă iubirea necondiționată a părinților față de propriii copii? Și este iubirea o resursă care te ajută să nu simți niciodată oboseală în primii ani ai celui mic? Pot intra părinții în epuizare în efortul de a fi perfecți pentru copiii lor și, mai ales, este o astfel de abordare utilă pentru dezvoltarea celui mic? Vorbim în acest episod cu Alina Pop, psihoterapeut cu specializare în burnout parental, care ne va povesti atât din practica de terapie, cât și din propria experiență, cum se poate simți, dar și ce putem face pentru a îl depăși.Resurse:1. Gender Differences in the Nature, Antecedents and Consequences of Parental Burnout, Isabelle Roskam, articol, 2020 - https://link.springer.com/article/10.1007/s11199-020-01121-5 2. Depression, anxiety and guilt in burned out mothers of preschool and school-aged children, Sanchez Rodriguez, articol, 2019 - https://www.researchgate.net/publication/335238300_Depression_anxiety_and_guilt_in_burned_out_mothers_of_preschool_and_school-aged_children_Insight_from_a_cluster_analysis3. A step forward in the conceptualization and measurement of parental burnout, Isabelle Roskam, articol, 2018 - https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.00758/full 4. Can parental burnout directly or indirectly influence work outcomes, Thomas Rhys Evans, Isabelle Roskam, articol - https://www.burnoutparental.com/_files/ugd/5660ec_35e20db3ef444d9abd285190b5fb6b48.pdf 5. Burnout in healthcare workers, Stefan De Hert, articol, 2020 - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7604257/ Testul de măsurare a burnoutului parental poate fi efectuat aici https://alina-pop.ro/chestionar-de-burnout-parental/Pentru cei dintre voi care își doresc să ia legătura cu Alina Pop, ea poate fi contactată pe:Site : https://alina-pop.roPagina de Facebook : https://www.facebook.com/psihologalinapopPagina Instagram : https://instagram.com/psih.alinapop?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Câte reguli ar trebui să stabilim pentru copii, pentru ca aceștia dobândească disciplină? Câtă libertate le oferim, astfel încât să învețe să fie autonomi?Unde se termină influența atașamentului copilului față de părinte și unde începe explorarea propriei autenticității a celui mic? Temele despre cum ne creștem copiii sunt, pe cât de importante, pe atât de controversate. Așadar, în episodul de astăzi vorbim cu Alexandra Irod, psihoterapeut, și cu Mihaela Plugărașu, instructor certificat de parenting prin conexiune, pentru a ne adăuga la tolba cu instrumente de parenting câteva care să ne ajute să integrăm mai bine conceptele de atașament și autenticitate.Resurse:1. Conscious Parenting of Your Toddler, Mihaela Plugărașu, autor și instructor certificat de parenting prin conexiune, carte, 20202. A More Beautiful Question, Warren Berger, autor, carte 20143. Curious, Ian Leslie, autor, carte, 20144. When the Body Says No, Gabor Mate, medic și psihoterapeut, carte, 20035. The Power of Showing Up, Tina Payne Bryson & Daniel Siegel, psihoterapeut și neurobiolog interpersonal, carte, 20206. Hold On to Your Kids, Gabor Mate & Gordon Neufeld, medic și psihoterapeut, psiholog, carte, 2004
Este sexualitatea un subiect rușinos sau una dintre cele mai naturale și necesar de discutat teme? Indiferent de sex și gen, mulți dintre noi trăiesc multă rușine în jurul propriei sexualități. Ne simțim inconfortabil în fața provocării de a ne exprima nevoile sau dorințele și ne conformăm unei mulțimi de norme culturale care ne spun cât, cum, când și unde este acceptabil să fim ființe sexuale. Cum facem, însă, să dezvoltăm o relație cu propria sexualitate care să contribuie la o viață mai împlinită și cu mai multă satisfacție? Vorbim astăzi cu Cristina Flueraș, psiholog și psihoterapeut și încercăm să găsim răspuns acestor întrebări și multor altoraResurse:1. Mating in Captivity, Esther Perel, psihoterapeut, carte, 20042. Rethinking Infidelity, Esther Perel, psihoterapeut, carte, 20173. Body to Body Intimacy, Stella Resnick, psiholog clinician, carte 20124. The Heart of Desire, Stella Resnick, psiholog clinician, carte, 20125. Beyond My Control, Nancy Friday, autor, carte, 20096. The Erotic Mind, Jack Morin, autor, 1996
Ce este coachingul și ce este psihoterapia? Sunt cele două procese interschimbabile, au acestea două utilități complet diferite, sau sunt complementare? În România, încă ridicăm din sprânceană când auzim că cineva merge la terapie și asta poate produce rezistență și rezervă în cei care încă nu s-au angajat într-un astfel de proces. Pe de alta parte, în mediul profesional și sportiv, coachingul este de ani de zile un instrument accesat de cei care vor să-și ducă potențialul și performanța la nivelul următor.Discutăm în episodul de astăzi cu Veronica Brejan, coach și cofondator Neuromindfulness Institute și Carmen Sidon, coach și psihoterapeut în formare, pentru a afla ce poate face pentru noi coachingul și în ce contexte este recomandat mai degrabă un proces de psihoterapie.Resurse:1. Albert Ellis and Gloria - https://www.youtube.com/watch?v=nrZiHT7nFNg 2. Carl Rogers and Gloria - https://www.youtube.com/watch?v=ee1bU4XuUyg 3. Fritz Perls and Gloria - https://www.youtube.com/watch?v=it0j6FIxIog
În public speaking nu e bine să ai emoții. Audiența nu o să te respecte dacă arăți vulnerabilitate sau nu o să mai fie interesată de discurs dacă nu faci glume. Acestea sunt doar câteva dintre convingerile pe care le-am întâlnit pe parcursul anilor legate de vorbirea în public. Cât de utile sunt, de fapt, emoțiile în public speaking și cum le folosim constructiv? Ce e de făcut și ce nu e de făcut atunci când suntem în fața unui public, pentru a îi capta atenția și a livra un discurs memorabil? Explorăm toate aceste idei și demontăm mituri în episodul de astăzi, cu Ioana Jongsma, coach pentru speakerii TedX din mai multe țări și trainer de comunicare și abilități de prezentare.
Sunt Baby Boomerii depășiți de realitatea secolului 21? Sunt reprezentanții generației Z lipsiți de realism, înclinați către lipsă de respect pentru autoritate și leneși? Ce este o generație, cum încadrăm diversele categorii de vârstă în generații și ce rol are acest concept în organizarea societății și în relațiile pe care le creăm acasă și la birou? Vorbim în episodul de astăzi despre conflictul generațional, cum ia el naștere, dar și cum putem crea un pod relațional între diversele vârste care există concomitent în societate, cu Andrei Stupu, un invitat special cu expertiză în studii intergeneraționale, inteligență etică și valori umane. Resurse:1. Sticking Points, Haydn Shaw, autor, 2013, carte2. Zconomy, Jason Dorsey, autor, 2020, carte
Sunt pastilele homeopate un bun instrument de a ne păstra sănătoși sau doar o minciună pe care o spunem corpului atunci când nu se simte bine? Sunt guru oameni înțelepți, din ale căror învățăminte putem extrage informație importantă sau doar șarlatani care ne amăgesc cu discursuri bine exersate? Putem manifesta energetic lucrurile pe care ni le dorim în viață sau este aceasta doar o cursă în care mintea noastră pică, în încercarea de a depune minimul de efort pentru a obține ce ne dorim? Discutăm în episodul de astăzi cu Eduard Ezeanu despre dezvoltarea personală la intersecția dintre știință și pseudoștiință și încercăm să ne clarificăm ce informații sunt utile și care ne amăgesc și învățăm ce face știința să fie știință și cum o deosebim de tehnici sau abordări care intră în categoria pseudoștiinței.