Sezonul 1, Episodul 3 - Trepiedul vieții: creier, minte și relații

Viața noastră nu e doar despre creier, e și despre minte și relații. Iar episodul de azi exact despre asta e, despre cum se integrează aceste trei concepte și cum să faci ca ele să te ducă doar în sus, nu și în jos!   The Tripod of Life Brain, Mind and Relationships It goes without saying that our brain plays a crucial role in our lives, but we mustn’t forget about other two concepts that are just as essential for us: our mind, and our relationships. This episode focuses on the way these three components integrate and influence each other, and how this phenomenon impacts us.   This association was brought to attention by neuroscientist, clinical professor of psychiatry Daniel J. Siegel, who says he is a researcher in interpersonal neurobiology. This field seeks the similar patterns that arise from separate approaches to knowledge, according to his statement. He wrote several valuable books, but two of them are specifically related to these three dimensions highlighted above: brain, mind and relationships. The first book is called MindSight (a term coined by Dr. Dan Siegel to describe our human capacity to perceive the mind of the self and others), and the second book is called The Neurobiology Of ‘We’. Let’s take a look at how Siegel describes these concepts:   Brain It is the easiest to define in comparison with the mind and relationships. It can be defined as the hardware, or the physical structure which hosts flows of energy and information.   Mind If the brain is hardware, then the mind is the software. There is no universal definition for it that could satisfy all professionals working in related disciplines like neuroscience, biology, sociology, psychology, etc., so Siegel came up with one: it’s an emerging process, embodied and relational that balances the flow of energy and information through time. Emerging process: it’s never in a fixed state, it’s fluid, depends on interactions with the environment, the chemistry in our body, the focus changes. Embodied: it needs a physical structure to circulate in, hence the relationship with the brain, so it’s somehow agreed that the mind in the absence of the brain could not exist. Relational: it’s always changing in relation to the people we interact with. Depending on the people we hang out with, we may have different thoughts or moods. Some people might give us a lot of motivation and energy, and always talk about work, business, investments, etc., some might help us relax and enjoy the moment, while some might even stress us and make us anxious. The relational mind is also indirectly involved in what several famous quotes such as: You are the average of the five people you spend most of your time with, or The fastest way to do things you don’t think you can do is to surround yourself with people already doing them, state.    Relationships In the previous association (brain- hardware, mind- software), they are the network. Siegel states they are the way we exchange energy and information with those around us. It’s important to keep in mind that this Tripod of Life is dynamic. The environment we live in and the people around us focus our attention on one thing or another and repeatedly focusing our attention also changes the hardware — the brain, so there are actual structural changes. The mind has the ability to change the architecture of the brain.   Understanding common manifestations Despite its importance, this topic may be often overlooked. It’s a state of emotional, physical, and mental exhaustion caused by excessive and prolonged stress. It usually occurs when you feel overwhelmed, emotionally drained, and unable to meet constant demands.    Regarding the three concepts discussed above, it is related to all of them: brain, mind and relationships. For example, being in an environment with a lot of pressure, that demands us to work at record speed and finish everything until yesterday, keeps us constantly emotionally triggered. Our Elephant (discussed in our previous podcast) is in alert mode so we are in survival mode, because the deadline is close and everyone keeps asking me for something. This changes our mindset: the environment, relationships, the context activates the brain in a certain way that shifts the focus of attention to a negative side, we start perceiving even minor things as threatening. We are constantly consuming our mental resources, so it gets more and more difficult to get out of that state and enjoy our free time when we get home or take a short vacation.   However, it is not irreversible damage, having as proof several stories from people that managed to get past it, but it is still something that no longer depends only on a momentary emotional state that can be instantly fixed. A hardware change produces. Fortunately, there are some solutions — or cures — that are very efficient and heal our mind. Sleep Sleep is something that acts on the hardware level, basically on our brain, it is an intervention on the physical support. Our brain refreshes the information and gets rid of toxic waste, our nerve cells communicate and reorganize, which supports healthy brain function. English scientist and professor of neuroscience and psychology, Matthew Walker, wrote a book called Why We Sleep, focusing on the impact of sleep on human health.   Shifting our attention Acting on the software level, on the mind, by consciously choosing to get out of an environment that hurts us, can be a useful prevention method. Each side activity we sign up for, such as dance classes, painting, going to the gym, etc., can make a huge difference for our psyche, as it makes us neglect our trivial problems and worries. When we choose to surround ourselves with negative information and observe all the things that are wrong, we automatically start to think that way. As a consequence, when faced with a new information, we will likely offer negative feedback, or get a defensive attitude, even though it’s not even threatening, but rather pleasant. We can choose to eliminatethese influential factors in our lives by turning to a more positive environment, source of information, or person.   Learning to control our mind An extremely valuable advice is to understand that whenever we start to change something about ourselves, such as losing weight, we need to perceive the transformation effort as a holistic approach. For that, we need to start from our environment: our house, our office, and place there several reminders or artifacts that keep our mind — the software, focused on what we want. Following the example above, when we plan to lose weight, we could surround ourselves with signs or motivators that keep us on track, that remind us of our target weight and ideal look.   Secondly, we need to keep in mind that the relationships in our lives are a powerful catalyst for transformation. In an environment with people we share the same values with, with healthy habits that we aspire to, it takes little effort to achieve our goals: constant conversation and interaction with them keeps us focused in that direction, and after a while it becomes a habit. On the same note, when we suddenly change our entourage and try to keep our mindset intact, we may want other people to be curious about our new values and findings, the outsiders may disappoint us by bringing us back down to earth.    To sum up, the magic that happens between brain, mind and relationships, is that if we change either of them, it influences the other two. A new habit, new people in our lives, new things to focus on, and so on. There is a very fine interdependence between the three, so it’s important to keep a stable and healthy triangle that will help us build the ideal lives for us. this is an English adaptation of the Mind Architect Podcast audio episode created by Ștefania Simon, also available on Medium. SURSE:1. The Neurobiology of We - Daniel J. Siegel, 20112. Mindsight - Daniel J. Siegel, 20093. Daniel Siegel on the Triangle of Well-Being - Daniel J. Siegel, Greater Good Science Center, 20114. Despre somn. De ce este vital sa dormim si sa visam - Matthew Walker, 2017

Sezonul 3, Episodul 4 - Care sunt cele patru motivații fundamentale pe care le avem în comun cu toate mamiferele

Cu toții am experimentat zile în care ne simțim capabili să mutam munții din loc, dar și zile în care nu simțim că ne motivează nimic. Cum ne gestionăm responsabilitățile la locul de muncă astfel încât să nu ne demotivăm și cum reușim, în acest proces, să îi ținem motivați și pe cei din jur? Cum relaționăm cu oamenii apropiați nouă care și-au pierdut motivația și ce putem face pentru a îi ajuta să o recapete? În episodul de astăzi aflăm care sunt factorii principali care ne motivează nu doar pe noi, ci pe toate mamiferele, dar și ce este motivația pentru creierul nostru și cum o particularizăm în funcție de experiența de viață, pentru a ne crește nivelul de motivație atât nouă, cât și celor din jur.SURSE:1. Wildhood - Barbara Natterson-Horowitz, 20192. Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us - Daniel H. Pink, 20093. Primed to Perform: How to Build the Highest Performing Cultures Through the Science of Total Motivation - Lindsay McGregor,20154. The Culture Code: The Secrets of Highly Successful Groups - Daniel Coyle, 20175. Self-determination theory - Richard Ryan, 2000

Sezonul 6, Episodul 4 - "Nu ai de ce să fii trist", îndemnul care ne poate împiedica să metabolizăm pierderi

De câte ori ai simțit că ai pierdut ceva important și ai fi vrut să spui “sunt trist”, dar ai ales, în schimb, să te înfurii și să ridici vocea sau pur și simplu să pleci de lângă persoana sau din situația care te întrista? Știai că exploziile de furie în situațiile care te confruntă cu pierderi pot masca emoția autentică și te pot ține blocat în bucle defensive?Descoperim în acest episod cum învățăm tristețea, ce se întâmplă dacă nu știm să o trăim autentic, dar și de ce, chiar dacă dificilă și neplăcută, este o emoție pe care e esențial să învățăm să o simțim.Resurse:1. Good Reasons for Bad Feelings: Insights from the Frontier of Evolutionary Psychiatry, medic, 2019, carte 2. The Depths: The Evolutionary Origin of The Depression Epidemic, Jonathan Rottenberg, profesor de psihologie, 2014, carte 3. Happy or Sad: The Chemistry Behind Depression, Dolores Garcia-Arocena, PhD în Biologie Moleculară și Celulară, 2015, articol - https://www.jax.org/news-and-insights/jax-blog/2015/december/happy-or-sad-the-chemistry-behind-depression4. The Chemistry of Depression, 2021, articol - https://www.verywellmind.com/the-chemistry-of-depression-10651375. How The Brain Processes Emotions, Heidi Moawad, medic, 2017, articol - https://www.neurologylive.com/view/how-brain-processes-emotions6. Where In The Brain Is Depression, 2013, articol - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3619732/

Sezonul 6, Episodul 06 - Cum transformăm furia din forță distructivă în instrument pentru asertivitate

Ți s-a întâmplat vreodată în conflicte, să simți furia în corp, să-ți crească pulsul, să simți că fierbi și că te încordezi, dar să ții totul în tine? Dar să simți că explodezi la cel mai mic declanșator și că nu te poți stăpâni? Nemetabolizată sănătos, furia poate fi o emoție care rănește oamenii la care ținem cel mai mult și rupe sau erodează relații. Pe de altă parte, dacă o reprimăm și nu o eliberăm niciodată, ne simțim epuizați și poate duce chiar la afecțiuni fizice. Așadar, în acest episod descoperim ce este furia, cum am învățat să o trăim și gestionăm în copilărie, dar și ce putem face în viața adultă pentru a reuși să facem din ea aliat și nu inamic.0:00 - Intro02:18 - Ce este furia?04:18 - Furie sanatoasa & nesanatoasa05:00 - Dezvoltare subiect07:28 - Efectele furiei09:50 - Care sunt beneficile cand traim sanatos furia14:00 - Cand invata un copil sa exprime aceasta emotie?15:13 - Dezvoltare subiect18:00 - Cum exprimam furia in functie de experienta traita in familie26:16 - Dezvoltare subiect28:10 - Exemplu personal32:05 - Exemplu personal36:10 - Tips & TricksResurse: 1. Behave, Robert Sapolsky, neurobiolog și autor, 2017, carte 2. When the Body Says No, Gabor Mate, medic, 2003, carte3. Affective Neuroscience, Jaak Panksepp, neurocercetător, 1998, carte

Sezonul 6, Episodul 5 - Anxietatea - semnalul de alarmă al psihicului

Ți s-a întâmplat vreodată să te simți încărcat mental și agitat fizic, chiar și în momente de pauză sau relaxare? Sau să simți că, deși nu observi niciun pericol în zonă, parcă nu poți să te liniștești și trăiești alertă și vigilență permanente? Am discutat într-un episod trecut despre frică și diferența dintre ea și anxietate. Unde se termină, așadar, frica, și unde începe anxietatea? Ce rol are anxietatea și de ce o trăim dar, mai ales, cum o putem înțelege și gestiona?  Vorbim în acest episod cu Alexandra Irod despre anxietate, cum se simte și de ce și deschidem ușile către drumul spre vindecare.0:00 - Intro02:00 - Cum definim anxietatea?05:20 - Dezvoltare subiect07:25 - Ce se intampla in creier cand traim frica si anxietate?09:23 - Dezvoltare subiect14:13 - Exemplu personal15:15 - Dezvoltare subiect17:18 - Exemple de experiente traumatice intrauterine18:55 - Raspuns adaptativ la experiente adverse21:00 - Dezvoltare subiect24:15 - Exemplu personal28:20 - Cele mai frecvente simptome ale anxietatii29:20 - Exemplu personal31:28 - Exemplu personal32:52 - Flashbackul emotional35:05 - Alte forme de a vindeca anxietatea40:30 - Tips & Tricks

Despre Anxietate

Ți s-a întâmplat vreodată să te simți încărcat mental si agitat fizic, chiar și în momente de pauză sau relaxare? Sau să simți că, deși nu observi niciun pericol în zonă, parcă nu poți să te liniștești și trăiești alertă și vigilență permanente? Am discutat într-un episod de podcast despre Anxietate, iar în acest Couch Talk, alături de Alexandra Irod Olteanu, răspundem întrebărilor pe care le-am primit de la voi pe tema anxietății.


Cum mă înregistrez și cum plătesc

Politica de confidențialitate

Politica de utilizare Cookies

Termeni și condiții

Disclaimer


Podcast Gratuit

BRAIN FOOD ©

BOOK ESPRESSO ©

COUCH TALKS ©

M.A. TALKS ©

M.A. LIVE ©

MIND SNACKS ©